onsdag, mars 16

Zombies!

Förutom att jag känt mig som en zombie senaste tiden, spelat en massa zombiespel och dessutom drömt om zombies, så är livet ganska gott.

Imorgon kommer min sötis hem i några dagar och det ska bli så underbart. Imorgon ska jag dessutom ta mig en soldusch för första gången i livet. Givetvis återkommer jag med utvärdering.

Jag lyckades kirra två stycken solduschar för 150 kronor styck, vilket är väldigt billigt enligt min research. Så gå med i Guppi.se om ni bor i Umeå regionen.

Idag lyckades jag se en dokumentär om kvinnor i Afghanistan. Hur dom kämpar för att få gå i skola, trots bombhot och dödshot. Dessutom fick man följa med in i ett sjukhus där kvinnor blivit misshandlade av sina män, torterade eller syraskadade. En av flickorna hade fått hela sitt underliv och sina ben bortfrätta av syra. Hon var 15 år gammal och skulle aldrig mer kunna gå, dessutom hade hon så mycket sår och hål i kroppen att hon luktade ruttet kött och fick genomlida otrolig smärta varje dag. Kvinnor där har det så illa så jag blev alldeles tårögd. Att dessutom all makt ligger i männens händer, gör inte saken bättre. Det fanns en enda kvinna i makten, men hon fick leva med ständiga dödshot och dessutom hade en av hennes livvakter blivit brutalt mördad.
All hjälp Sverige och andra länder har skickat har gått ganska obemärkt förbi för kvinnorna. Världen är i totalt kaos, men likt förbannat håller vissa länder sina kvinnor inlåsta, det är väll nu vi ska arbeta tillsammans kan man tycka.

Jag har varit lite i en dimma av alla orättvisor och hemskheter som pågår i världen just nu. Men jag ska återkomma till det andra alldeles strax. Ibland måste man bara få falla lite.

Eftersom jag är ganska inne på kvinnor och kvinnliga öden just nu, tänkte jag ge lite tribute till alla dom vackra kvinnorna som varit mina idoler sedan jag började med potträning. Saker var inte bättre förr, men skönhet var något helt annat.

Ritha Hatworth. Vacker som en vårdag och dessutom var hon bland annat gift med Orson Welles, en av tidernas största filmikoner.


Grace Kelly. Hennes ansikte ser ut som det blivit uthugget ur sten, perfekt in i minsta detalj. Dessutom förde hon sig alltid med klass och var och förblir en stor modeikon.



Ingrid Bergman. Kanske en av de största svenskar vi har haft, om man tänker på "famous"-faktorn. Hon anses fortfarande vara en av de största skådespelerskorna genom tiderna.
Dessutom är extremt lik min söta storasyster på många bilder.


Jayne Mansfield. Kanske var hennes otroliga skönhet och framförallt sexighet ett stort hinder för henne eftersom denna donnan skall ha haft betydligt mer att komma med. Hon sägs ha haft en IQ på 163, talade flera språk flytande och dessutom födde hon och uppfostrade fem barn. Mansfield spelade dessutom fiol och piano och hade universitetsutbildningar både inom drama och fysik.
Fast hon fick för det mesta porträttera den sexiga kvinnan med stora bröst på vita duken. Det var vad alla ville se.



Audrey Hepburn. Att hon var en ypperlig skådespelerska är det nog inget snack om, hon har vunnit i stort allt som går att vinna (Emmy, Grammy, Oscars och Tony bland annat). Dessutom var och är hon en gigantisk stilikon. Hon klädde sig bland annat i "Givenchy", "Valentino" och "Ralph Lauren". Söt som socker!



Sophia Loren. En chilikryddad skönhet som aldrig riktigt trivdes i Hollywood, trots en framgångsrik period där. Hon flyttade tillbaka till Europa för att göra film här istället. Det sägs att hennes efternamn blev inspirerat av den svenska skådespelerska Märta Torén (som tyvärr avled endast 30 år gammal).



Marilyn Monroe. Jag tror inte jag behöver skriva så mycket mer. Hon är redan en legend på alla sätt och vis.



Bo Derek. Kanske inte den största skådespelerskan genom tiderna, men när hon klev upp ur vattnet iförd baddräkt och med flätat hår tappade varje man (och kvinna) andan. Troligtvis en av världens mest omtalade frisyrer, innan "Friends". Hon innehar smeknamnet "den perfekta skönheten".


Britt Ekland. Man kan nog inte kalla henne en svensk skådespelerska, eftersom hon egentligen aldrig medverkade i någon svensk film. Dock är hon ju svenska så lite kanske vi kan spegla oss i hennes stjärnglans.
Det var faktiskt en Fröken Sverige tävling som tog hennes till Hollywood och senare till Fredrico Fellinis filmer. Hon är nog mest känd för att ha badat i Fontana de Trevi i filmen "Det ljuva livet".




Birgitte Bardot. Skådespelerska, djurrättsaktivist men också en kvinna som fällts i domstol för hets mot folkgrupp. Att kalla henne stilikon är något av en underdrift, dom flesta vet nog hur "Birgitte Bardot"-tyg ser ut?
Otroligt vacker och dessutom helt klart fängslande på film. Dock drog hon sig tillbaka vid 40-års ålder och gjorde inga fler filmer efter det. Filmen "Och gud skapade kvinnan" kan jag verkligen rekommendera om ni vill se något med henne.

Nu alla underbara kvinnor där ute, ska jag knyta mig. Natti natti!


Godnatt film! För er som gillar spel och inte skräms lätt av zombies. Dock är trailer riktigt bra oavsett.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar