fredag, augusti 31

Couch-To-5K

Efter en lat sommar (iofs har jag gått mer än jag någonsin gjort) är det dags att ta tag i min kondition. För även om vikten kanske är den samma, är konditionen långt ifrån hur den var i vintras. Jag är ju lite knepig på så sätt att jag gillar kylan när jag tränar. Kan ha något att göra med min ständiga vinterträning i Kiruna.

Jag behöver alltid en morot och den där "komma in i jeansen"-grejen fungerar inte på mig. Det måste vara något mer. T berättade om en app han hittat som heter "Couch-To-5K", och jag tänkte att jag får väll testa och se.

Idag körde jag första dagen och jag tror seriöst att jag är fast. Man smyger verkligen in i löpningen och även om man känner att man hade kunnat ge mycket mer, ska man försöka följa programmet. Det vill säga, bara springa tre dagar i veckan (i starten) och göra exakt som programmet säger att du ska göra.

Går man ut för hårt, lär man, ledsna snabbt. Med sisådär 100 facit i handen kan jag bekräfta att man kommer fallera förr eller senare. Programmet är absolut en motmedicin till detta.

Programmet kostar 15 kronor. Det installeras på telefon på ungefär 30 sekunder. Det är inga krångliga inställningar, utan du är direkt good to go.

Jag gjorde två ändringar (inställningar), kör med meter-systemet och slå av att telefonen auto-lock:ar. Båda inställningarna hittar du lätt i programmet.

Sen kommer du se exakt var du springer, vilket tempo du håller, din träningshistorik, din utveckling och den kommer följa dig vecka för vecka och pressa dig lite hårdare.

Köp den och börja idag.


Det här är en recension om appen:

With the help of the Couch to 5k program, In less than seven months, I went from a 47 year old, 104kg, 30 cigarettes a day sort of guy to an 82kg, 0 cigarettes, running 45 to 50 kilometers a week sort of guy. Ten months after finishing C25K I completed my first marathon. Since then I have run another 5 marathons, as well as 9 ultra marathons including three over 100km.

Vi får se vad jag säger efter sju månader, men just nu är jag bara super-duper glad att jag hittade appen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar