lördag, augusti 18

Egengjord Awesome Hårinpackning

Nu jädrar ska ni få höra. Den här hårinpackningen är så bra så jag nästan börja gråta. Och detta är bara toppen på isberget. Under kommande vecka ska jag visa ännu mera, samt utveckla denna underbara SUPERENKLA hårinpackning.

Mitt hår är torrt som fnöske just nu. På grund av min hårbotten som sårar, svider, fjällar och ser hemsk ut, har jag tvingats använda hemska och starka produkter. Min hårbotten har bara blivit mikroskopiskt bättre av all denna skit dessutom.
Men när ens hårbotten tar upp 50% av alla ens tankar (den tvingar till sig min uppmärksamhet med alla symptom) och man inte vill lämna sin lägenhet på grund av den, då betalar man vad som helst och köper vad som helst. Det är nog något tillverkare också vet om och lever på.

Mina längder som annars brukar vara fina och glansiga har sakta sakta förvandlats till en svinto-liknande hemska tussar man slänger upp i tofs dag ut och dag in.

Som ni vet vill jag nu gå emot en mer naturlig hår- och hudvård. Det tar lång tid att hitta all information och framförallt produkter som passar ens egna kropp och hår. Jag är precis bara i startskedet av min underbara resa.

För cirka en vecka sedan var jag som mest nere. Den psoriasis-aktiga hud jag hade i hårbotten hade nu spridit sig till ansiktet och hals.
Det sved och såg hemskt ut. Vad jag än gjorde föll stora tjocka flagor ner. Ni kanske förstår varför jag valde att knappt lämna min lägenhet.

När jag stod på toaletten i tårar och insåg att jag höll på att förlora denna kampen slog det mig - dags att kolla vad som finns i utlandet.

Först läste jag lite om ett ämne som heter ciclopriox. Det ska tydligen vara riktigt bra emot många olika hårbottenproblem. Dock kostar ett schampo med detta i sig massor. Uppemot 500-1000 kronor, om inte mer. Dessutom är denna produkt mer emot mjäll och dessa produkter emot mjäll fungera aldrig på mig.
Givetvis kan man köpa det billigare utomlands, men jag hittade inget som fick skicka till Sverige. Ni vet hur det är med otestade läkemedel och så vidare, samt att det mycket väl kan vara receptbelagt i Sverige.

Dessutom - mer starka kemikalier i mitt hår. Hur kommer mina stackars längder klara det?

Så jag valde att gå motsatt håll.

Jag gjorde mycket research på oljor och lite annat, som säga vara bra för dels mitt problem men också bra på andra sätt.
Allt jag köper får gärna vara multifunktionellt. Jag vill leka kemist i mitt hem och bland ihop så mycket jag kan på egen hand.
Eftersom jag är väldigt känslig vill jag veta vad jag använder.

Sagt och gjort. Jag satt kanske 8 timmar och läste på, slog ihop det med vad jag lärt mig tidigare och vände mig till engelska Amazon.

Jag valde fem produkter, men har hittills bara fått två. Jag kommer gå igenom dom andra tre när dom kommer.

Idag ska vi prata om:

Barleans Coconut Oil (473 ml) cirka 165 kronor (med frakt).

Jojoba Golden Oil Certified Organic - 100% Pure Cold Pressed (50ml) cirka 95 kronor (med frakt).

Jag ville verkligen ha riktigt bra grejer så valde det jag läst gott om och dessutom valde jag ekologiskt och naturligt i den mån det gick. Dessutom vill jag att förpackningarna ska vara mörka, något jag vet att jag läst någonstans ska skydda hållbarheten och fräschören.

Kokosnötsolja är bra för det mesta. Faktiskt både att äta och använda på utsidan. Håret och huden mår magiskt av det (kan jag säga så här med facit i handen) och just detta märkets olja luktar så ofantligt gott (jag älskar dock kokos). Inte alls den klassiska artificiella doften, utan en diskret fräsch och ren doft.
Konsistensen är lätt att leka med i blandningar. Eftersom den har en något mer fast form än klassisk olja, gör den blandningen mer krämig. När den väl kommer i kontakt med huden blir den dock mer åt det oljiga hållet.
Enligt mig är den mycket enklare att duscha/tvätta bort ifrån håret än andra oljor jag provat tidigare. Olivolja till exempel är ingen  hit alls i mitt hår. Det blir varken mjuk eller fint och är omöjligt att tvätta bort. Samma sak gäller för mig med avocadoolja.
Kokosolja kändes helt enkelt annorlunda och min hud "drack" den som en svamp.

Just denna olja jag köpte är helt amazing. Den görs på beställning från färska kokosnötter och är, inte bara enligt mig, bland dom bättre.
Jag läste om folk som provat annat efter denna och då insett hur himla bra denna olja är. Det är alltså stor skillnad på olja och olja.
Kika efter "extra virgin" och kolla att det verkligen är 100% kallpressad kokosnötolja (vi vill inte förlora alla fina näringsämnen).

Jojobaolja vet jag sedan tidigare är riktigt bra för håret. Att den dessutom är en superb produkt att använda emot acne var en nyhet för mig, men enligt många har jojobaolja gjort underverk för deras acnehud.
Jojobaolja innehåller mycket proteiner och mineraler och påminner väldigt mycket om människans egna olja som produceras från talgen. Denna olja kan hjälpa både vid torr och fet hy.
Den säga vara antiinflammatorisk och passar därför till känslig eller sårig hud, som min hårbotten eller vid acne.
Den hjälper helt enkelt till att balansera huden samtidigt som huden återfuktas och näras.

När det kommer till hårbotten ska den vara en riktig kämpe emot i stort sett allt från eksem till psoriasis.

Även hos jojobaolja ska du kika efter kallpressad och gärna ekologisk.

Så här gjorde jag:

Produkter, skål och något att blanda med.
Så här såg kokosolja ut.

Två välfyllda teskedar av kokosoljan.

En inte lika välfylld tesked av jojobaoljan.

Blanda.

Schamponera med ett bra schampo utan konstigheter i, gärna ekologiskt i mitt tycke. Jag använde mig av Estelle & Thilds babyschampo utan parfym.

Upp- och nertvätt är min melodi.

Massera in blandningen i hela hårbotten. Jag var noga med att få med hela hårfästet också. Snurra upp i en knut på skallen.

Fixa naglarna (OPI "I'm All Ears" från deras Minnie Mouse kollektion) och titta någon rolig serie ett tag. Eller...

...lägg en platspåse som sitter åt över hela håret. Jag körde dessutom en mindre handduk runt över plasten och sedan jag sov jag med blandningen i över natten.

På morgonen duscha jag ut blandningen (schamponera två gånger med samma schampo som ovan) och möttes av denna hårbotten. Helt REN, ROSA och FRÄSCH! Kan ni förstå vad detta betyder för mig? Jag har inte haft en sådan fin hårbotten på minst 10 år. Inte ett enda fjäll i sikte och detta efter FÖRSTA behandlingen.
Mitt hår fick en otrolig volym, något jag verkligen inte hade väntat mig, snarare tvärtom. Dessutom blev det vågigt, har jag haft lockar? Här är håret dessutom inte ens helt torrt eller borstat.

Inte fett, inte platt, inte glanslöst och framförallt inte svinto.
Summan av kardemumman. Gör er egna hårinpackning. Jag har aldrig någonsin fått detta resultat av en köpt färdig variant och jag har provat det mesta till och med hårinpackningar för över 1000 kronor med tryffel och Gud vet vad i sig.
Vem skulle tro att två ingredienser skulle göra mer än något någonsin gjort för mitt hår och min hårbotten? Verkligen inte en före detta kemikalie-junkie som mig.


2 kommentarer:

  1. Hej! Undrar lite över hur din hårbotten är efter att ha använt dessa produkter? Har själv samma problem som du beskriver i detta inlägg och skulle i dagsläget göra vad som helst för att lindra!

    Mvh Evelina

    SvaraRadera
  2. Hejsan Evelina!

    Jag förstår helt och fullt hur du känner. Jag har provat i stort sett det mesta.
    Hårinpacknings med olja (kokosolja, jojoba, argan osv) funkar riktigt bra faktiskt, men man måste göra det ofta.
    Jag har provat att undvika SLS, silikoner och andra saker i mina shampoon, och det har också fungerat ganska bra, men inte alls get dom resultaten jag hoppas på.

    Dessutom har jag köpt sulfat (speciell variant för att använda på huden) som jag gnuggat in i hårbotten (tillsammans med olja). Det funkade bättre, men det har tyvärr en speciell doft som är lite illa.
    Äppelcidervinäger eller citron kan möjligtvis ta bort doften. Äppelcidervinäger luktar starkt precis när du använder det och lite efteråt, men doften försvinner helt när håret torkat. Rent kemiskt kanske det inte är att föredra, eftersom sulfur är basiskt och dom andra är syror. Men om man använder det bara på hårlängderna för att ta bort doft.

    Det absolut bästa jag provat, som inte är receptbelagt, är en hårbottenskrubb ifrån Korres. Den tog bort allt och lämnade hårbotten helt fin och utan flagor. Den kräver också att du använder den ofta för bästa resultat.

    http://eleven.se/korres-hair-scalp-scrub-green-silt-corallina-oligoelements-6860.html

    Den var helt magisk och jag kan verkligen rekommendera den. Tar lite tid att använda, men är så värt det.

    Den skulle nog gå att göra hemma, med oljor som bas och något som skrubbar försiktigt hårbotten. Kanske kaffesump, eller kokosflingor, ska experimentera med det.

    Honung är också ett sådan fantastiskt produkt att använda, på grund av sina antiseptiska funktioner. Så släng gärna in honung i din hårinpackning.
    Jag har sett bilder på människor som gjort honungsinpackningar och fått bort både det ena och andra. Det gäller dock att man ger det tid.

    En kvinna använde honung mot kraftig acne. Varje kväll körde hon en honungsmask i tjugo minuter. Efter två månader var acnen nästan helt borta.

    Återkommer på ämnet, men prova Korres så länge och återkom gärna med vad du tyckte.
    Den kan finnas för billigare pris någon annanstans, men tog första länken jag hittade.


    SvaraRadera