onsdag, december 12

En VD som alla andra...

...är Lars Nyberg VD för Telia Sonera. Med alla andra menar jag en stilig grå herre i 50 års ålder med mäktiga vänner och troligtvis ovänner också.



Han får han mig att tänka på hur viktigt pengar, makt och framgång är. Allt jag inte har med andra ord. Sen är han ju man också. Jag saknar ju helt Y-kromosomen :(

Det jag däremot undrar över är hur han valde att helt slå på off-knappen när det kom till samvetet. Jag älskar dom där Y- kromosomerna och bor med två praktexemplar, men vissa herrar har väldigt lätt att trycka på off när samvetet gör sig påmint. Om det nu gör det?

Det här är i och för sig ingen könsdebatt, för på andra sidan av Telia Soneras skandaler sitter en kvinna. Så jag ska bortse ifrån det idag och bara fokusera på Lars.

Sover man gott med massa pengar som huvudkudde även om man bidragit till att göra världen till en mycket sämre plats att bo på?

Vi låtsas att jag Glittra är ett stort telefonoperatör-företag (eller vad sjutton det kan heta) och jag vill expandera i världen. Jag ska inte ens gå in på hur jag etablera mig i Ryssland, ett extremt korrupt land, men låt säga att jag gjorde allt korrekt och jag bistår nu många ryssar med både internet och telefoni.
Nu känner jag för att etablera mig i Uzbekistan. Dock är Uzbekistan på pappret en Republik, men i själva verket är det en diktatur som kommit undan radarn pga sin relation till USA.
Oavsett, nu vill jag leka med deras 3G master och få ut mina tjänster och varor i landet. Hur många normalfuntade människor tror att jag kommer att kunna göra det utan att lägga saftiga summor i diktatorn och hans ensembles fickor?

Telia Sonera tyckte att detta var en bra marknad att kliva in på. Sen kan ni ju tänka hur det gick. Kanske det mest osympatiska, men också intelligensbefriande draget ett hyfsat respekterat bolag kan göra. I spetsen stod Lars.

Men när skiten slår emot fläkten är Lars ett liten skitunge som smyger iväg och gömmer sig under sängen. Det är inget kokain, kvinna och hotellrum vi snackar om här. Det handlar om rent folkförtryck och ett land fyllt av korruption.

Med makt kommer ansvar. Med makt kan man göra god skillnad. Tyvärr blir ofta makt förknippat med pengar, dåligt inflytande och ännu hemskare saker. När man hade kunnat göra så mycket gott!

Jag gråter inombords varje dag. Var har människans samvete tagit vägen. Ett stort samvete är ett tungt ankare, pengar är en stadig vind i seglet. Det måste förändras.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar