torsdag, juli 18

Bra med Sallad?

Man känner sig alltid lite nyttigare när man äter en sallad till lunch. Och varför skulle man inte? Det är inte mycket kalorier i en sallad utan dressing.

När jag inte hinner fixa lunch brukar jag köpa en sallad på Statoil. Den nedan på bilden som är utvecklad tillsammans med svenska kocklandslaget.

Det kommer jag dock inte göra igen. Någonsin!


Sist jag åt den började jag känna något eftersmak. I brist på bättre ord smakade den kemiskt. Jag har känt smaken förr och förstod vad det var.

Dumma mig! Jag hade inte kollat innehållsförteckningen på salladen i tron om att det inte kan finnas så mycket konstigheter i den.

Den här lilla salladen innehåller ÅTTA stycken olika E-tillsatser.

Jag vet att inte alla E är dåliga eller farliga, men åtta är för mycket för en sallad på sisådär 3 dl mat.

Det är inte okej. Visst vill dom få salladen att hålla, men var går gränsen mellan att hålla och att knappt vara mat längre.

Jag känner mig extremt lurad och faktiskt lite äcklad. Det här är inte bra mat enligt mig. Det här är ren och skär skit som ingen människokropp borde sätta i sig.

Pinsamt för både Statoil och kocklandslaget i mitt tycke.

Nu för tiden gör jag min egna lunchsallad. Det tar fem minuter och jag vet exakt vad som är i den. Idag blev det en men fetaost, spenat, ruccola, tomat, paprika, solrosfrön, oregano, olivolja och äppelcidervinäger.

Mycket godare, "matigare" och betydligt fräschare.


2 kommentarer:

  1. Hej,
    Du borde läsa den här bloggen och med tanke på vad du nyss skrev just detta inlägg:
    http://www.brodpassion.se/2012/05/le-saltsmor-tradet-som-doljer-skogen.html

    Han är min nya stora inspirationskälla :)

    Btw vi kommer ner till norrköping på måndag och stannar i två veckor, så vore kul att hitta på något :D

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Ohh den ska jag absolut kika på. Vad trevligt att ni kommer, jag jobbar dessutom bra tider denna och nästa vecka. Skulle vara väldigt roligt att göra något.

    SvaraRadera