torsdag, april 16

Damn You Pollen!

Okej, jag har aldrig någonsin haft pollenallergi men detta år verkar vara motsägelsernas år. Varje dag forsar det ifrån mina ögon så fort jag lämnar lägenheten. Det i sin tur får mina glasögon att konstant imma igen och bli smutsiga. Rinnande mascara är en annan sexig bieffekt. 

Härom dagen efter min springrunda gick jag lös på en hel hushållspappersrulle eftersom min näsa vägrade sluta att rinna. Sedan blev den toktäppt och rinnig samtidigt så jag började misstänka en förkylning, men det var det inte.

Kontentan av det hela är att någonting ger mig en allergisk reaktion och det är sjukt irriterande.

Nog om det.

För en massa år sedan fyndade jag ett linne för 50 kronor som hade kostat över 500 kronor, idag använde jag det för första gången. Linnet är ur en kollektion från början av 2000-talet, men känns väldigt "nu" med sitt roliga color-block och asymmetriska mönster.




Med något roligare på nedre delen av kroppen kan nog detta linnet vara en bra tillgången i garderoben.

I övrigt har jag handlat en härlig kompott av stickblommor, bland annat en liten söt rosa ananas som T kommer att älska.





Sedan var jag och hämtade ut ett paket från eleven.se. Jag hade länge tänkt att beställa hem produkter från ett riktigt raketmärke "Skin Plan" och så dimper det ner ett mail ifrån eleven.se om att dom har 20% på alla produkter från märket. Katjing. I went to town.

Jag är en riktig skönhetsjunkie och har provat allt mellan himmel och jord i mitt ansikte, men "Skin Plan" var något utöver det vanliga.

Det började med denna produkt på bilden nedan som jag tror att man fick med i en glossybox för en hel del år sedan.

Ett C-vitaminpulver som man kan strö i sin dag- eller nattkräm för en extra boost. Originellt och välgörande för ansiktet. Dessutom tyckte jag att produkten var smart om man redan har en kräm som man är nöjd med och bara ville ge den lite extra "energi". Oavsett så var det här jag fick upp ögonen för märket.

Några år senare var jag i gigantiskt behov av en bra fuktkräm. Efter mitt år på lagret med stress, för lite sömn, för lite mat, för lite vatten och ganska dålig luft mådde min hud i ansiktet inte bra. Den var så torr att jag hade stora röda torrfläckar i hela ansiktet som flagnade grova flagor som absolut inte gick att sminka över. Länge trodde jag att det var psoriasis, för det hängde kvar och vägrade släppa. Det slutade med att jag fick smörja in mig med olja och Elisabeth Ardens 8 Hour Cream (ni vet den som har vaselin-konsistent) över hela ansiktet, även ögonen.
Efter några veckor blev det bättre, men aldrig riktigt bra.

Min hud mådde som bäst när jag var utomlands i Grekland i september. Både den torra huden i ansiktet och min hårbotten älskade klimatet. Väl hemma igen så kom dock problemen tillbaka och det var då jag i desperation provade krämen på bilden nedan.

 Den är helt slut nu, men vilken superkräm detta var. Min hud mådde så jädra bra av den att jag knappt kunde tro att det var sant. Ingen fuktkräm, någonsin tror jag, har kunnat råda bot på min torra hud i ansiktet, men denna gjorde det.
Den gjorde detta utan att lämna spår. Med det menar jag att den lämnade huden fräsch och återfuktad, men gav inga finnar, utslag, sveda eller annat man ibland får leva med om andra effekter av krämen är bra.

När jag då hade provat två produkter från märket och båda höll en riktigt bra kvalitet, ville jag prova fler. Så jag beställde fyra produkter som nu ska testas in i minsta detalj. Alla dessa produkter blev cirkus 1100 kronor, vilket inte ens kommer upp i priset på min förra dagkräm (som jag dessutom ska berätta om senare).


Varför jag beställde just dessa:

Formula 3032 Retinol Eye Care Cream:

Mitt största problemområde i ansiktet är området runt ögonen. Jag har alltid haft tydlig blodkärl där så jag kommer alltid se blå ut (och lite trött) det får jag leva med. Påsarna och linjerna är jag mindre okej med. Dom får mig att se gammal och trött ut. Gammal är jag, men jag behöver ju inte annonsera ut det till världen om jag inte måste.

Formula 6001 Ceramide Recovery Caps:

Detta ska bli min nattboost. Få tillbaka lite fukt i mitt torra fnöske till hud. Den innehåller 40 stycken kapslar så det får helt enkelt bli en 40-dagars kur för att få tillbaka balansen och lystern i huden igen. Tillsammans med min japanska ansiktsmassage kommer detta bli awesome (återkommer med den).

Formula 3002 Skin Repair Day Cream:

En dagkräm som förhoppningsvis inte gör något förutom ligger och återfuktar och håller huden fräsch under min make-up. Helt enkelt en kräm som håller huden i schakt under dagen oavsett vad dagen bringar.

Formula 3021 Vitamin A & E Mask:

Min tanke är att jag inte bara ska använda denna som mask, utan också som både nattkräm och när huden är som värst, dagkräm. Både vitamin A och vitamin E kan göra mycket för huden så det ska bli intressant att se vad dessa två rackare kan göra för mig.


Jag återkommer med jämna intervaller om hur jag upplever produkterna. Enligt mig har nästan alla produkter från "Skin Plan" resonabla priser därav önskar jag att dessa fyra ska hålla lika bra kvalitet som dom andra två gjort.

Hoppas.

Jag har alltid två hjälpredor som hjälper mig i min testning också =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar