torsdag, februari 16

About a Girl

Jag tänkte behålla mina små hjärtan ett tag till. För hör och häpna, det finns kärlek också efter alla hjärtans dag.

Som ni troligtvis har märkt tidigare är jag väldigt inne på att hylla den kvinnliga kroppen, och allt kvinnligt för den delen. Jag umgås för mycket med det andra könet så detta har blivit en plats för mig att verkligen få uttrycka min kvinnlighet, få snacka om allt girly och bara vara glad att vara tjej helt enkelt.

När det kommer till klassiska tjejsaker blir dessa lätt tönt-stämplade, eller betraktade som något lite mindre seriöst än klassiska killsaker. Det är av lägre intresse för män, alltså är det inte lika seriöst. En man kan blåsa miljoner på ett Ferrari, men köper en kvinna en handväska för hundratusen skulle det aldrig vara lika accepterat. Då är både män och kvinnor framme med pekpinnen!
Men det är ju i och för sig förståeligt eftersom alla vet att köper man en Ferrari räddar man samtidigt hundra fattiga barn.

Bara ordet "chic-flick" har en sån där bitter underton som jag inte alls gillar. Sen när är det bara tjejer som gillar kärlekssagor med glada slut (och nej jag menar inte den snuskiga sorten)? Dom flesta killar jag känner är mer kärlekskranka än tjejer. Dom har bara en tendens att inte visa det.

Att tycka om smink och hudvård är inte heller alltid okej. Att tycka om mode är däremot accepterat. Varför kan man fråga sig?
Dom flesta killar idag kan möjligen använda en fuktkräm, men sminka sig gör dom väldigt sällan. Att tjejer sminkar sig har definitivt inte bara med det motsatta könet att göra, vi sminkar oss för att det dels är roligt, men det är också ett sätt att få oss själva att må bättre. Kan man se bättre ut än man gör när man stiger upp på morgonen, why not?  Det är ett intresse, en hobby, precis som två extra hårddiskar till datorn. Nej, man behöver det inte, men det gör livet lite bättre, intressantare och som sagt roligt.

Mode däremot har nästan alltid varit betydligt mer accepterat. Kläderna har betytt nästan mer för mannen genom historien än för kvinnan. Att sen var och varannan stor designer är man gör kanske saken mer accepterad.

Jag undrar när i historian vi faktiskt bestämde oss för att mannen är lite bättre, ska tjäna mer och ha mer makt? För tänker man efter borde det rent tekniskt ha gått åt andra hållet och vi borde kämpa för manliga rättigheter idag.
Kvinnan kan bära, föda och ge näring åt barn, helt utan en man. Vi känner i regel mer empati och borde på så sätt kunna styra ett folk mer rättmätigt. Vi har en tendens att inte använda våld i samma utsträckning. Vi kan tolerera och utstå mer smärta än en man, vilket borde betytt att fler kvinnor överlevde i krassa tider. Rent fysiskt har vi mer kroppsfett vilket både skydda emot kyla och hunger.

Kvinnor är dock mer emotionella och det har vi bestämt är ett tecken på svaghet, trots att jag kan se det helt annorlunda. Att känna medlidande eller våga visa vad man känner är det inget fel med. Varför mår svenskar så jävla dåligt idag? Jo, för man ska vara som en isglass. Innan du visar eller säger hur illa du mår, tar du hellre snaran runt halsen. Det är så illa i många fall. Skär dig själv och håll käft, så stör du ingen.

Du måste kunna ta skit och du måste kunna blåsa av dig saker, sånt SKA man acceptera idag. Ska du bli en bra kvinnlig chef, agera mer som en man, eller vad vi klassar som manligt. Alla dom typiska kvinnliga dragen, som att gråta, är tecken på svaghet. Sen att tjejer faktiskt producerar mer tårar och är skapta för att gråta är en annan femma.

Det roliga är att kämpa för kvinnliga rättigheter också ha fått en sån där negativ klang. Det är ett faktum att kvinnor tjänar mindre än män, trots samma position. Jag kan helt ärligt säga att jag inte känner en enda tjej som tjänar mer än sin pojkvän/man. Hur jädra läskigt är inte det? Är det töntigt att inte tycka att det okej? Jo, för feminist av något slag ger en bild av en rabiat toka som hatar män.

Jag sminkar mig, rakar mina ben, spenderar massor på hudvård, gillar mina kurvor, tycker om pojkar, diskar och lagar mer mat än min pojkvän, älskar långt hår och tycker inte det är fel att tjejer visar upp sina kroppar på bild eller var dom än vill. Dock är jag nog mycket troligt en feminist, som verkligen kan bli tokig på alla orättvisor som fortfarande finns i samhället.

Det jag dock kan konstatera är att vi tjejer är precis lika bra som killarna på att hålla oss själva var vi befinner oss. Tjejer, om några, är experter på att trycka ner andra tjejer. Har ni läst kommentarerna runt om på nätet. Dom som osar mest hat är till stor del tjejer som skriver till tjejer.

Jag skulle faktiskt inte alls skriva så mycket idag, utan visa lite bilder. Sen råkade jag hamna i några artiklar om 2012 upplaga av "Sports Illustrated Swinsuit Issue". Det är alltid mega-prestige att hamna på framsidan och detta år knep Kate Upton den flådiga platsen. 
Inte helt utan rabalder dock.
Kvinnliga modeller är faktiskt dom enda jag vet som tjänar mer än männen på samma område gör. Så det passar väll så där halvdant in på ämnet.


Kate med tidningen hon pryder framsidan på.
Sophia Neophitou, en kvinna med en gedigen meritlista jag inte ens orkar gå in på här. Låt oss säga att hon har mycket med mode att göra. Dessutom castade hon Victoria's Secret modevisning år 2011. Hon har nu ställt upp på en intervju för "Times" och detta är vad hon har att säga om Kate:
“We would never use” Ms. Upton for a Victoria’s Secret show, Ms. Neophitou said by telephone last week from London. And, while Ms. Upton has, in fact, modeled on occasion for the company’s catalog, her look, said Ms. Neophitou, is “too obvious” to be featured in what has become the most widely viewed runway show in the world. “She’s like a Page 3 girl,” Ms. Neophitou said, referring to the scantily clad voluptuous women featured in The Sun, a London tabloid. “She’s like a footballer’s wife, with the too-blond hair and that kind of face that anyone with enough money can go out and buy.”
Sophia Neophitou
Tror hon seriöst att det inte är (nästan) exakt samma klientel som prenumererar på "Sports Illustrated" som också sitter fastklistrade under Victoria's Secret visningen? Det handlar om lättklädda vackra tjejer, man behöver inte vara hjärnkirurg för att förstå var tjusningen sitter. I mitt tycke är det i stort sett samma typ av tjejer i både tidningen och på visningen. När ni kommer med något nytt, kanske en goth-brud eller liknande, då kan vi snacka om skillnad.

En annan man som också har åsikter är Bill O'Reilly, en mediaprofil och författare som framförallt inriktar sig på politik i USA, men här har han åsikter om Kate. Kolla in hans fina journalistik och konstaterande om att man faktiskt kan bli känd genom internet trots att man är en nobody, who knew?!?!? Notera att han säger "the world wide Internet".




 Jag ska avsluta med att ge lite cred till "Sport Illustrated" för i år har dom dessutom använt sig av en tjej/modell som heter Crystal Renn. Det som skiljer henne lite ifrån dom andra modellerna i tidningen är att hon faktiskt inte är en pinnsmal modell, utan mer "normalt byggd".

Crystal Renn, som för övrigt sägs vara en extremt trevlig person och omtyckt av alla.
Nu ska jag gå ut och köpa mig ett ansikte så sayonara!

2 kommentarer:

  1. Hej sys!
    Tack för ett bra inlägg. Din blogg är som en liten hyllning till kvinnligheten och det gör mig alltid lite mer målmedveten och stärkt att läsa om och inspireras av kvinnor som vägrar följa den förutbestämda vägen för den ”lilla flickan”.

    Jag kom att tänka på en scen i Mad Men med Joan och Peggy. Joan menar att om Peggy ska lyckas måste hon sluta leka man och istället använda sin femininitet som styrka.
    Ja, det är väl dags att inse att det är en vitamininjektion rätt in i hjärnan att erkänna sin kvinnlighet. Dags att inse att en kvinna inte använder sin femininet, sexualitet och identitet för att förstöra för män och samhället, utan att för att ta sig igenom sitt eget liv och uppfylla sig själv oavsett vilka som råkar finnas i närheten.
    Det är lite läskigt att så många fortfarande tror att kvinnor är ränksmidare och att vi alltid agerar utifrån vår relation till män.

    Precis som du tror jag att vår emotionalitet knyter oss till uthållighet och styrka, det är den som ger oss sparkar i baken, vägrar oss uppgivenhet och sliter i oss med stridsrop.

    Ledsen att jag kommenterar i romanlängd här, men det är lätt att gå igång på ämnet:)

    SvaraRadera
  2. Tack hjärtat! Jag gillade din kommentar väldigt mycket. Saknar dig, men vi syns ju snart. Hoppas att du kan jobba mycket under AH-veckan för då blir vi Team Awesome igen.

    PoK

    SvaraRadera