tisdag, februari 21

For The Lazy!

När jag är lat och äter ensam, vill jag bara göra något snabbt och smidigt som inte kräver uppmärksamhet.

Då skalar jag en morot, några potatisar och klyver en lök i stora bitar. Dumpa ner allt i en ugnsform.



Därefter blandar jag till en marinad. Jag börjar alltid med olja och vitlök.


Oljorna är a och o, så där har jag lyxen att kunna använda lite "finare" varianter.


Sen är det bara att gå vild med kryddorna. Just idag använde jag sambal, cayenne, paprika, peppar, salt, timjan och en liten dutt tabasco.


Häll allt över rotfrukterna och se till att dom blir ordentligt indränkta.


In ugnen och låt dom gotta sig i 10 minuter. Sen tar du ut formen och slänger på en bit kött, fisk, vegetariskt alternativ eller vad du vill ha på formens andra sida. Idag blev det en frusen burgare för min del. Funkar bra om man inte vill stå och steka, utan lämna maten medan man fixar annat.


In igen och tio minuter senare är det klart. Perfekt efter en springrunda, man hinner ta sin dusch och fixa sig innan maten är klar. Det skönaste av allt är att den sköter sig själv.


Broccolin gör jag också lazy-style. Kokar vatten i vattenkokaren, häller över, låt stå någon minut. Såsen var en sådan pulvervariant med grönpepparsås.

Mycket bättre än mackor eller något annat vi lata matmänniskor brukar trycka i oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar