tisdag, december 18

Julbakning

Igår bakade jag äntligen lite lussebullar. Dom blev riktigt saftiga och goda, men långt ifrån snygga. Jag har helt enkelt inte tålamodet att göra snygga bullar, för mycket pill.

Jag använde mig av ett recept från vetekattens receptbok med modifieringar av Lisa Lemke och mig själv. Ett mycket bra recept, som jag tror är ganska svårt att misslyckas med.

Degen blev väldigt enkel att hantera och den kräver ytterst lite arbete för att bli perfekt.

Det här behövs:

ca 2 kg vetemjöl
1 paket smör
2 ägg
2 paket saffran (minst)
5 dl mjölk (tjockmjölk)
300 g socker
50g jäst
Någon nypa salt

Frivilligt:
Mandelmassa
Chokladprickar
Kanel

Så här gör man:
Vi börjar med att blanda ihop grunddegen.

1. Smula ner och lös upp jästen i 2,5 dl mjölk (jag använde gammaldags tjockmjölk).

2. Tillsätt 100g socker (jag använde råsocker) och 350g vetemjöl (jag använde vad jag hade: vanligt vetemjöl, vetemjöl special med extra fiber och dinkelmjöl).

3. Blanda ihop allt tills degen är smidigt och fin. Låt den nu jäsa i 30 minuter under bakduk. Till ungefär dubbel storlek.

Nu till botgöring.

4. Nu blandar du bara i alla ingredienser en efter en i den jästa grunddegen. Vi börjar med 2,5dl mjölk bara rakt ner i bunken och sedan slänger vi i 150g socker.

5. Därefter tar vi 200g smör (jag använde ekologiskt smör, gröna smör-förpackningen) och skär i tunna skivor som vi bara trycker in i degen lite varstans. Tänk på att hålla smöret kallt så blir detta mycket enklare.

6. Tillsätt en liten nypa salt.

7. Nu ska vi slänga i saffran. Många rekommenderar att man mortlar saffran med lite socker innan, men jag har ingen mortel, så jag slängde i det direkt från påsarna.

8. I med ett ägg.

9. Nu lägger vi så mycket mjöl så att degen känns bra. Jag höftade rakt av, men det blev ungefär 6 dl av massa olika mjölsorter. Arbeta nu degen ordentligt tills den känns fin.

9. Täck över med plastfilm och en bakduk. Nu ska degen få jäsa igen i 30 minuter igen.

10. Seriösa lussekattsbagare kokar nu sina russin i glögg, men det orkade inte jag.

11. Nu formar vi degen till lussekatter (eller punkt 12), sticker ner russin och låter dem jäsa på plåten i 10 minuter. Slå igång ugnen på 250 grader.  Sedan penslar vi dem med ägg och sätter in dem i mitten av ugnen i ungefär 6 minuter, eller tills dom fått fin färg. Väl ute pensla jag dock med sockerlag, koka vatten och socker tills sockret löses upp.

Fula med saftiga och goda.


12. Jag sparade hälften av degen till bullar, som jag fyllde med smör, mandelmassa, kanel och chokladprickar. Bara kavla ut, bre smör, strö kanel, riven mandelmassa och chokladprickar. Rulla ihop och skär till små bullar. Låt dem också jäsa i 10 minuter innan du penslar och sätter in i ugnen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar