söndag, december 26

Xmas update!

Så har julafton kommit och gått. Eftersom jag jobbar hela julen känns det inte lika speciellt som det brukar, men fortfarande är det den högtiden som jag tycker väldigt mycket om.

Min mamma har sedan jag var väldigt liten alltid gjort julen till något extra, kanske är det därför jag gillar den så mycket.
Vi har alltid pyntat hela Saitta-huset in i minsta vrå och julmaten har alltid varit lagad från grunden. Julen skulle vara speciell och det lyckades den på något sätt alltid bli.

Nu när jag jobbar och stannar i Umeå vill jag mest bara känna att det är jul, inte försöka replikera julen hemma, för det är nog omöjligt.

Vi hade det ganska tungt ekonomiskt när jag växte upp, men på julen la vi alla sådana problem åt sidan, och njöt ända fram till efter nyår. Den där klumpen i magen fick försvinna för en lång stund och man fick bara njuta. Allt var liksom mysigt och lyxigt.
Mina föräldrar köpte alltid fina julklappar också, trots att dom troligtvis inte hade råd. Det är så här i efterhand som man förstår hur mycket av sin egna tid dom offrade för att vi skulle ha det bra och hur hårt dom jobbade för oss.

I år har jag dock haft det riktigt mysigt, mycket tack vare min kära pojkvän som stannade kvar med mig i ett iskallt Umeå. Tack! Och ett stort tack till hans underbara familj som kunde avstå honom en jul, all kärlek och lycka till er.

Jag var ensam förra julen och även fast man försöker ignorera det, så känns det lite konstigt. För jag är inte en sådan som tycker att julen kan ignoreras, även om jag intalade mig det förra julen.

Nu ska jag skriva om något helt annat. Som vanligt har det blivit en hel del datortid den senaste tiden och jag har bland annat hittat vad jag faktiskt tror är den absolut bästa sminkbloggen. Jag har sett/läst väldigt många, och denna är den som faktiskt känns mest pedagogisk och givande.

Jag vet inte vad tjejen heter som gör filmerna, men dom visar väldigt enkelt hur du kan sminka fram olika stilar. Inte lika extravagant som sminkbloggar jag tipsat om tidigare, men betydligt mer användbar i mitt tycke.



Det här en look jag alltid gillat och ska försöka mig på att fixa till jobbet idag. Man ska vara lite finare när man jobbar under julen.

När det kommer kläder, vilket det har en tendens att alltid göra för mig, har jag hittat ett par jeans jag verkligen gillar. Dom kommer från min absoluta favorit online butik (visst hatar man särskrivning!) som du hittar här.

Perfekt höga i midjan och lite utsvängda nertill. Dom kommer från "James Jeans" och ska passa personer med kurvor. Jag gillar på både färgen som heter Jaden och modellen på jeansen. Kostar 180 dollar, vilket med båda frakt och tull gör att dom är billigare att köpa i Staterna än i Sverige.



Jag har kikat på en hel del jeans som precis poppat ut på marknaden, och dessa är hittills mina favoriter.

Vad jag redan köpt åt mig själv och som landa här hemma precis innan julafton är två riktiga guldkorn! Jag råkade logga in på återigen min favoritbutik online och där hade dom monsterrea. Som medlem fick man dessutom 20% extra på dom reapriser, vilket i mitt fall blev 70% på två produkter. Det första jag investerare i var ett skärp från "See by Chloe". Nu vrider ni på er i obehag och undrar vad jag menar med investerar! Det ska jag berätta lite senare. Nu till skärpet!




Inte så bra bilder, men ni kan i alla fall få ett hum om hur det fina skärpet ser ut. Sen känns det alltid lite extra lyxigt när det kommer i en fin liten dustbag. Skärpet är i det mjukaste skinnet någonsin och storleken på själva skärpet är perfekt (tjocklek/spänne osv), det enda lilla minuset är att det inte är "true to size". Jag tog 75 som jag normalt sett har på skärp, men detta är riktigt litet för att vara en 75:a. Jag valde mellan 75 och 80, men precis när jag skulle beställa tog 80 slut, väldigt tråkigt. Det funkar, men jag skulle absolut tagit en 80 med facit i hand.

Det andra jag beställde, som också blev oförskämt billigt för denna typ av vara, är en handväska från "Botkier".





Återigen är skinnet så mjukt och fint, sen älskar jag den lite tuffare stilen väskan fick med lite nitar och metall, det såg jag inte ens att den hade när jag beställde den. Den har små detaljer som gör väskan så speciell och sen känns hela väskan, varje litet fack, som gjorda i högsta kvalitet. Denna är jag helnöjd med! Inte illa för det lilla priset.

Jag ska också visa vad min sötis fick i julklapp av en riktigt generös vän.




Kan vara världens sämsta fotografier, men det är ganska oväsentligt. Han fick i alla fall två stycken väldigt fina TV-apparater som vi snabbt riggade upp i sovrummet och har spenderat en hel del tid framför.
Varken jag eller sötis kollar på TV, men vi har kopplat den till datorn och tittat väldigt mycket julfilmer och framförallt julavsnittet av "Doctor Who". Sen att vi har världens mysigaste säng att ligga och titta film i, gör inte saken mindre AWESOME!
Dock har jag en tendens att somna, så kanske är den för mysig!

Nu ska jag förbereda mig för jobbet. Kanske får jag skippa sminkningen trots allt, tror inte jag med mina ovana händer får till en sådan sminkning på 20 minuter.

Just ja! Jag skulle berätta varför jag såg mina saker som en investering. Jo, av två enkla anledningar.

1. Jag ledsnar fort på kläder/assessorer.

2. Jag köper namnkunniga märken.

Dessa två saker kombinerat gör att andrahandsvärdet på sakerna är ganska högt, vilket i sin tur gör att du kan sälja sakerna när du är "klar" med dem. Då kan man både göra någon annan glad, samtidigt som man själv inte har dyra saker liggande som inte används. Jag tycker att det är en fiffig lösning på ett ganska trivialt problem, som kan bli mindre trivialt om man är klädtokig som mig.




När man inte tror att bilder kan bli sämre, så blir dom just det. Jag ville bara visa er hur sakerna ser ut lite snabbt. Ni ser att skärpet är i allra minsta laget, dags att gå till IKSU (ett stort gym i Umeå för er som inte vet)! Väskans storlek kanske syns lite bättre när man får lite perspektiv på saker.

Längst ner är väskan från "Marc by Marc Jacobs" som nu kommer få hitta en ny ägare.

Nu jobb! *poff*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar