måndag, oktober 10

How To Spot a Fake One!

Jag är väldigt sugen på att "investera" i en fin handväska, ni vet en sån där klassisk sak man kan ha i 20 år och som bara blir snyggare med tiden. Min systeryster investerade i en Mulberry Bayswater och jag vet att hon är väldigt nöjd med sitt inköp. Det är nog den mest smarta och klassiska modellen man kan köpa. Den är sydd så att den inte kan förstöras heller, inget tygfoder eller liknande, om man inte är extremt oaktsam. Andrahandsvärdet är väldigt högt = smart investering.

Sen finns det ännu smartare investeringar, och det är där jag kommer in. För när det kommer till andrahandsvärde och kläd- och väskinvesteringar, tycker jag mig ha ganska bra koll.
Att hitta en LV från 80-talet för ett bra pris, är en bra investering. Många av väskorna görs inte längre och materialet i väskan är snyggare och har dessutom mörknat med tiden. Vissa av stämplarna används inte längre och det är svårt att replikera en sådan väska, med andra ord, risken att det är en kopia är mycket lägre.

Men är hon puckad?. Jag vet om det är en kopia eller inte, det syns ju! Nej, säger jag, det syns inte alltid. Ni ska strax få veta varför.

Jag vill inte ha en ny variant, helt ärligt tycker jag många skinnaccessoarer bara blir snyggare med tiden, så även handväskor. Men också på grund av priserna på väskor, att betala mellan 50k - 150k för en handväska är inte fel, men alldeles för mycket i mitt tycke. Frågan är hur mycket du skulle äga väskan och hur mycket väskan skulle äga dig.

När det står mellan att köpa en kopia och en no-name väska, så är valet självklart för min del. Jag bär mycket hellre än snygg no-name väska, kopior gör ont i mitt hjärta att bära. Detta säger jag inte för att jag är någon fancy brud, utan en väska printad med designernamn är inte så himla snyggt i alla fall. Stilrent i skinn är min melodi just nu.

Jag tittar mycket på second-hand butikers hemsidor, dom som säljer dyrare design second-hand. Det händer ganska ofta att jag ser en kopia som dom försöker sälja för ibland tusentals dollar, jag tror inte dom försöker luras, men dom går på fel saker för att hävda att saken är 100% autentiskt. Många av sidorna har också experter som validerar detta, och sånt gör mig så jädra förbannad.

Man ser ofta hur dom validerar sakerna, några av grejer är:

*Authenticity card (eller Certificate).
*Receipt.
*Dustbag och/eller boxes.
*Serial number (antingen stämplat eller ingravera i skinnet).
*Carebook(let).
*Key/lock.
*Hologram.
*Made in France/Italy + designernamnet.

Alla dom här här sakerna på/medföljande en designerväska är väldigt bra, men absolut inga garantier för att en väska är äkta.

Det är små detaljer som gör det, oftast saker man inte kan validera online, som till exempel kvaliteten på väskans skinn, sömmar, metalldetaljer såsom spänne, öljetter och detaljer som inte är 100% likt originalen.
Men bra kopior är nästan identiska med originalen, så att försöka hitta saker som skiljer sig från en bild kan vara svårt. Vill man ha dom absolut bästa priserna ska man dessutom välja online-butiker som härstammar från andra av världen. Det är då det blir lite klurigt.

Online-butiker som jobbar från USA har ofta bra utbud och vettiga priser, men även där blandar sig kopior in. Man får nästan alltid tillbaka 100% av pengarna om man köpt en kopia och kan validera detta, men det känns inte alltid okej att ligga ute med så mycket pengar.

Det jag har kommit underfund med att replikerare har svårast replikera är hologram. Dom ser aldrig äkta ut på kopior. Fendi, Chanel och D&G har dessa sedan 2004 och hologram är ett riktigt bra vapen mot kopior. Under hologrammet finns dessutom en unik kod som kan påvisa om väskan är äkta eller inte.

Hologram är extremt dyra att tillverka, dom är gjorda med laser, av dyra maskiner. Dessutom innehåller många av hologrammen sändare, som givetvis "kopplas ur" när väskan köps hos autentiserade försäljare. Fendi är den absoluta spjutspetsen på området och var först med denna typ av produkt. Mycket beror på att Fendityget är ett av det allra mest kopierade i världen. Deras hologram innehåller tecken, nummer och streckkoder som bara kan utläsas med speciella instrument.
Men att produkten har hologram betyder inte att den äkta. Men har du tränat öga kan du utläsa dom oäkta hologrammen från dom äkta.
Kopior har idag dessutom väldigt fint skinn i sina produkter, ibland likadant skinn som originalet. Så att känna sig fram kan ibland vara förödande också.

Hologrammet ska inte gå att ta bort, alltså ej vara påklistrat, det nöts ej heller med tiden (som många försäljare kan hävda).

Det har inget med klasstillhörighet att göra heller, många av väskorna som LV får in för lagning, från fina damer, har visat sig vara kopior. Men varken butiken, ägaren eller andra har kunnat se skillnaden. Det finns riktigt fina butiker världen över som säljer bättre kopior till ganska höga priser. Jag höll själv på att kliva på en mina med en Jimmy Choo väska jag hittade på blocket. Den såg exakt ut som originalet, det fanns inte en detalj som var fel. Precis innan jag betala fråga jag tjejen om hon kunde skicka med kvitto eller liknande. Då fick jag fram att den inte var original, men köpt för ganska mycket pengar i en lyxbutik i Dubai.

Som sagt, jag bär hellre no-name väskor, än att låtsas ha någonting jag inte har.

Det finns också ultraviolett-bläck och infrarött-bläck på många designers väskor, som kan utläsas om du går till en auktoriserad butik.

En äkta designerhandväska har aldrig plast runt handtagen, eller en tagg (prislapp) med designerhusets namn på (exampelvis en gul Fendi-tagg eller en rund Chloé-tagg).

Serienumret ska vara insytt/stansat (äldre modeller kan ha stämplar). ALLA väskor har unika serienummer, likadana nummer = kopia.

Allt beror dock på hur gammal väskan är. På senare år har det tillkommit många skyddsnät från designers för att stoppa kopior, men samtidigt blir kopiorna bättre och bättre.

Vill du köpa en väska och är osäker på huruvida den är äkta eller ej, får ni väldigt gärna fråga mig eller vända er till denna sida (krävs registrering, men dom är riktigt duktiga och har nästan aldrig fel): Awesome sida.
Dom svarar dessutom snabbt, men kom ihåg att skriva enligt mallen, samt visa så många bilder du kan.

Här kommer en liten bildkavalkad av fake vs real!


LV kopia komplett med alla papper, lägg märket till boxen.


Kopia med alla papper, till och med en påse.


Den riktiga...

...kopian.

Nu kan du dessutom köpa en kopia av boxen din "Hermès" kom i. Vilket troligtvis skulle lura många. Detta är INTE en riktigt box.


Kopia!


Riktig!

Kopia, notera lappen. Kolla in brickan på kopian, svårt att se någon skillnad med originalet ovan.


Den riktiga...

...och kopian.

Riktigt hologram från en Fendi.


Kopia på hologram...


...en till kopia, dom kommer i många former.

Två av bilderna nedan är kopior, två är den riktiga varan. Kan du se vilka som är kopior?




Bild 1.


Bild 2.

Bild 3.

Bild 4.


Svaret kommer allra längst ner på sidan! Kom ihåg gör väldigt klart för dig att du köper den riktiga varan. Att betala stora summor för en kopia och bli lurad är inte okej.

Dock ska du aldrig dra dig ifrån att köpa vintageväskor, både för priset och för det unika med dem. Dessutom är det ofta ett riktigt fina hantverk, och faktiskt kan just din vintageväska bli mer värd med tiden.

Läs på, fråga på forum och gör klart för dig vad du köper. En handväska är för kvinnor idag vad diamanter var för kvinnor på 60-talet, ens bästa vän!

Om du vill ha tips på bra second-hand butiker är det bara att fråga. Jag är stor nätshoppare och har ganska bra koll på var du ska handla och var du inte ska handla.

Här är en LISTA på sidor du till att börja med INTE ska handla på, om du vill ha den riktiga varan.

Det var dagens klass, jag kommer återkomma till ämnet fler gånger! Nedan hittar du svaren.

Hej så länge!




Bild 1:Riktig
Bild 2: Kopia
Bild 3: Riktig
Bild 4: Kopia

Psst! Jag har haft jobbiga datorproblem så jag ber om ursäkt för det röriga inlägget/texten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar