tisdag, augusti 14

The Sound of the Police

Jag har full respekt för poliser. Dels har jag vänner som arbetar som poliser, men också det faktum att dom faktiskt gör extremt mycket bra för samhället.
Sen har jag varit i situationer där jag själv blivit utsatt för vad jag tycker är en felaktig behandling av uniformsbeklädda poliser.
Jag ser mig själv som en rättrådig medborgare. Mitt samvete är väldigt stort och jag vet att gör jag något "olydigt" skulle jag må allra sämst av det, därför försöker jag snarare göra motsatsen. Det är aningen egoistiskt, men jag gör min lilla del för att bidraga till ett trevligt samhälle.

Poliser är i det stora hela bra människor som tvingas arbeta i ett klimat som dom flesta kanske inte skulle uppskatta. Dom får se saker dom flesta inte skulle vilja under en vanlig arbetsdag, dessutom får dom ofta reda ut kniviga situationer andra kanske skulle rygga tillbaka för.
För att vara polis krävs ett visst psyke och en stor portion ödmjukhet. Det är trots allt befolkningen du ska skydda och du måste känna empati för att kunna göra det. Så är inte alltid fallet.

Vi i Sverige har det trots allt väldigt bra. Jag kan inte tänka mig att korruptionen i Sveriges poliskår är speciellt hög. Här är rättvisan trots allt relativt blind.
I andra delar på vår jord är det långt ifrån lika rättvist. I många länder jobbar inte poliskåren för befolkningen, utan snarare emot den. Polisens riktlinje att skydda den enskilda medborgaren är sedan länge begravd och söndersplittrad.
I många länder styr pengar vilken typ av säkerhet/samhällsfrihet du får. Ryssland är typexemplet. Alla vet att polisen är extremt korrupt, men man lär sig leva med det och arbetar runt det. Har du mycket pengar blir samhället ganska trevligt och bekvämt.
Personer som jobbar för statliga ämbeten har en avtalsenlig och normal lön för sitt arbete. Alla vet att vad dom tjänar officiellt och den lönen höjer ingen ögonbryna för. Men den offentligheten är bara ett spel för galleriet. För bakom ridån gömmer sig både en lyxlägenhet i Dubai och utländska bankkonton. Ingenting är längre vad det utger sig för att vara. Alla förordningar och regler för hur du som folkvald ska arbeta för folket, ses bara som skit tryckt på ett papper. I slutändan handlar allt om att ta sig runt allt detta och roffa åt dig så mycket du kan, äta eller ätas.

Jag har så jädra svårt för politik. Allt jag kan se är korrupta människor som för länge sedan slutat arbeta för folket. Det är en bister syn att ha och jag är inte stolt över den, men gammal hund är svår att lära.
Så fort man blandar in pengar och makt i ekvationen verkar många människors hjärnor tömmas på IQ.
Om folket i riksdag och regering inte fick dom lönerna dom får idag, hur många skulle välja en karriär inom politik?

Nog om det. Det var polisen vi skulle prata om. Ni vet dom ska skydda den enskilda medborgaren.

T visade mig denna filmen idag med den amerikanska politikern Paul Ryan. Det är inte mycket information vi får av filmen, men det vi alla kan höra är Pauls extremt osmakliga skämt efter händelsen.
Paul Ryan är inte helt oväntat en republikan som just nu jobbar hårt på att bli vice president. Han hatar allt vad aborter heter, älskar pickadoller, tycker att man ska spendera betydligt mer på försvaret, hatar flaggbränning och har en väldigt intressant syn på skatter och sjukvård.
Dessutom vill han inte ge homosexuella några rättigheter, såsom att gifta sig eller att få skydd av lagen för hatbrott.
Han gillar dock att träna och lyssnar på band såsom Rage Against the Machine (väldigt oväntat) och Led Zeppelin.
Läs mer om honom och bilda er egna uppfattning, han har en egen facebook-sida och hemsida. Kolla dock in filmen först.



Sen råkade jag se denna filmen och mitt hjärta brast. Två poliser som beter sig så illa emot en 6-årig flicka.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar