tisdag, september 10

Get The Look (But Cheaper)


Jag beställer lite då och då från Shopbop.com, oftast när det är rea eller när dom har något erbjudande, vilket händer relativt ofta. Är man medlem hos dem, får man ofta procent på hela köpet.

Eftersom många av märkena dom säljer är ganska dyra (men billiga jämfört med priserna här hemma), kan det bli en dyr historia för oss i Sverige med tull, moms och postavgifter som ska läggas på. Man får verkligen kalkylera och se så att slutsumman fortfarande gör det hela förmånligt. Därför försöker jag i den mån det går, hitta produkterna i EU (Frankrike och England oftast).

Topshops produkter kan vara av väldigt skiftande kvalitet. Ibland superbra ibland rent ut sagt skit, men dom har oftast ett väldigt roligt sortiment och beställer man via deras UK-butik online kan man hitta unika plagg, speciella kollektioner och plagg med bättre kvalitet som då också kostar lite mer, men oftast bara lite mer.

Jag är ett stort fan av "Prep School"-looken och har nog alltid varit det. Redan i högstadiet önskade jag att vi kunde ha skoluniform i dom svenska skolorna, eftersom jag tyckte det var så snyggt. Jag brukade låna pappas gråa och V-ringade koftor och mammas (lite tantiga) rutiga kjolar för att försöka få till en egen uniform. Det gick väll sisådär.

I dagens Shopbop mail var temat "Prep School Sophisticate" och det var ett mail som inte åkte direkt i papperskorgen.


Rutiga kjolar, sockor i pumps, hundtand-mönster, kashmir tröjor, toppar med bokstäver och siffror på, oversize-kappor och min stora älskling pennkjolen.

Eftersom jag precis gjort en stor beställning från Shopbop.com och känner att en per halvår räcker, försökte jag hitta alternativ inom EU.


Jag beställde bland annat dessa MC-boots och...

...lite annat smått och gott som jag ska visa senare.

I alla fall, jag kikade runt på Topshop, eftersom jag vet att deras höstkollektion är fab. Den finns ju med en av mina äldre poster och jag älskade nästan varje plagg och varje sko. Tyvärr hittade jag knappt ett enda plagg ur den kollektionen, men jag gick inte bet ändå.

Vill man ha en riktigt schysst preppy school look, kan man hitta det mesta där för enligt mig en väldigt billig penning och är du student får du ju 10% på hela köpet. Dessutom kan jag säga att har du en gång knappat in ditt mecenat-, student- eller CSN-kort så verkar det fastna där. För jag får än idag 10%, trots att det var ett antal år sedan jag pluggade sist.

Vi börjar från överkroppen och går nedåt. Till att börja med vill vi ha en blus undertill, så det blir så där klassiskt. Gärna en med tunna ärmar eller helt utan ärmar (för kragen) för det knölar sig bara under den stickade tröjan som ska på i alla fall.
Räkna med att £1 är cirka 10 spänn.

Den heter kort och gott Short Sleeve White Shirt och kostar £18.


 Sen vill vi ha något stickat på.


Den översta passar till pennkjol, den understa skulle jag ha till en kortare och vidare kjol. Överst Knitted Bug Emblem V Neck Top £38 och underst Knitted "A" Motif Cardi £40.

Sen kjol. Pennkjol eller skater-kjol.



Tre perfekta kjolar för looken. Överst (ignorera skorna och tänk socka i pumps) Neoprene Longline Pencil Skirt By Boutique £90. En lite dyrare variant av högre kvalitet, men denna kjol, tillsammans med klackar kan få nästan vem som helst att se lång, classy och slank ut. Mitten Textured Pocket Skater Skirt £25 tillsammans med lågsko och socka. Sist, den klassiskt rutiga, Checked Tube Skirt £22.


Sen är det dags att pryda fötterna. Nu när det börjar bli kallare i Sverige är det ju både snyggt och praktiskt att kunna ha sina sommarklackar med ett par tunna sockor i. Så vi börjar med sockor. Jag gillar personligen ganska basic sockor i svart och vitt till denna looken, men en liten kant av spets eller volang kan inte skada.


Sockorna hos Topshop ligger runt 30-40 kronor, men dom flesta ingår i erbjudandet "ta tre betala för två".


Sen pjucksen. Här vill vi se loafers (hög eller låg klack), ganska basic pumps eller gubbskor.

Loafers med en edge! PRAGUE Shine Loafers £82

Traditional Brogues By Loake For Topshop £165.

Hundtandsmönster är snyggt på allt, även på pumps. MAPLE Mid Heel Court Shoes £35

Dessa snyggingar inväntar vi på att anlända till onlinebutiken. Passar perfekt till looken, ger lite höjd och är preppy med en edge.

Nu är vi ganska good to go! Det enda vi behöver är en snygg oversize-kappa och i mitt tycke kan man aldrig aldrig gå fel i orange (förutom på begravningar).

Helt underbar stor och härlig kappa i orange. Tomato Wool Coat By Boutique £175.



Hösten är som klippt och skuren för den härliga preppy-looken. Nu ska jag slänga på mig mina tråkiga arbetskläder och cykla iväg till arbetet.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar