fredag, oktober 7

iTribute

Sitter man större delen av sitt vakna liv vid datorn, kanske till och med större delen av hela sitt liv, känns det speciellt när en stor ikon inom datorvärlden går bort.

Det är trots allt dessa herrar och damer i 50-års åldern som lade grogrunden för vad vi idag ser som en självklarhet, minst en dator i varje hem. Det var på 70-talet det började och dom som var smarta nog att haka på, oavsett om dom kunde något om saken eller ej, hade senare ett enormt försprång på övriga.

Jag tycker att Steve Wozniak påpekar det bäst.

"Today's Science Fiction, Tomorrows Sciense Fact"

Det finns många åsikter om Steve Jobs och jag ska inte ens försöka ha mig en uppfattning, mer än att han var smart, tokig, innovativ, egen, familjär, framgångsrik som få, varken ond eller god, nästan vegetarian och slutligen litade stenhårt på sina egna idéer och visioner.

Nej, det är vad jag tror och inte vad jag vet.

Vad jag däremot vet är att han klädde sig i stort sett likadant varje dag på jobbet. Polotröja, jeans och joggingskor. Kanske var det hans jobbuniform, eller kanske var det bara så att han trivdes i det kort och gott. Väldigt långt ifrån den spirituella ungdomen han en gång var, som åkte till Indien, blev buddhist, rakade sitt huvud och klädde sig i full indisk mundering.

Vad hans klädsel dock inte påvisar, eller kanske väldigt väl påvisar, är hans sinne för design, den kreativa ådran. Det går inte att bortse ifrån att Apple inte bara hållit en knivskarp teknologi och kvalitet, utan också haft en avskalad och iögonfallande snygg design på alla sina produkter.

Jag minns när jag fick syn på pärlan nedan och insåg att jag var beredd att offra min förstfödde bara den blev min, helst i rosa.



Det var lite som en invit och ett konstaterande att datorer inte bara var till för pojkar. Dessutom behövde dom inte vara fult beigea! Den kantiga och fula musen var borta, och efterföljdes istället av en underbart rund rosa sak.

Jag fick den aldrig! Så nu förstår ni kanske varför jag inte har skaffat barn.

Det här var dock bara toppen av isberget. För när andra datorskapande företag började sakta röra sig från det beigea a la compaq (min första dator) och mot det svarta, då gick Apple VITT! Totally insane!
Det var så otänkbart, men så snyggt. Ni vet sådär kliniskt snyggt och den estetiska delen som vi alla besitter bara jublade.

Inte nog med det! När vi skulle ha blåljus, maffiga feta fläktar som blinkade och chassin som såg ut som små versioner av bilarna i "Pimp My Car", då kommer Apples datorer ännu tunnare, med tangentbord och musar som såg ut att komma direkt ifrån Enterprise.

Sen har det bara rullat på...en succésaga, inte bara för sin teknologi.

Apples stilrena datorer och andra enheter är en produkt av en designvision så klar och effektfull att den inte bara styr dom övriga aktörerna på datormarknaden, den är en diktator över dom.

Gillar man mode- och designvärlden, såsom jag gör. Vet man att ena dagen kan man se zebraränder på catwalken, och andra dagen är det vitt linne som gäller. Det är väldigt få aktörer som håller sig inom sitt egna koncept. Då är det skönt att det finns människor som Steve Jobs, som har sin stil och är hängiven åt den, både privat och i arbetet.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar