onsdag, april 11

Bakerwomen!

Idag har jag bakat muffins. Normalt sett failar jag med allt jag bakar, men denna gång blev dom amazing. Goda, perfekt storlek och relativt fina.

Jag gjorde en helt egen variant av muffins, något mer proteinrik än vanliga.

Receptet som skapades under bakningen blev:

2 ägg
2 dl socker
50g smör
4 1/2 dl vetemjöl
1 dl creme fraiche
1-2 dl skyr yoghurt (vanilj och/eller blåbär)
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1-2 dl mjölk

Ugn: 225 grader (gräddas i mitten)

Blanda ägg och socker. Tillsätt det smälta smöret, mjölk, creme fraiche, skyr och mjölk. Blanda alla torra ingredienser och tillsätt dem försiktigt i smeten.

Använd hälften av smeten för bärmuffinsen. Häll upp i formar och tryck ner lite bär. Resterande häften blandar du i den hackade chokladen i och gör resten av muffinsen.

Har du inte skyr, använd kesella eller annan yoghurt. Kesella vanilj eller jordgubb borde funka utmärkt och ge lite extra protein till muffinsen.


Det blir sådan stor skillnad när man verkligen vispar ägg och socker ordentligt. Jag har handvispat i snart 2 år, men nu har jag en elvisp. Yeay!
Vaniljsocker med vaniljfrön ska det vara.
Mot ugnen and beyond. Jag kör utan formar.



 Och så avslutar vi med något annat riktigt sött.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar