lördag, augusti 24

Flapjacks

Nu ska jag berätta om världens mest briljanta mellanmål, lunch, snacks och allt däremellan. Flapjacks har blivit min nya "go-to"-måltid och ni kommer strax att förstå varför.

Min passion för flapjacks började i matbutikerna. Det är ett bra mellanmål och vissa butiker säljer bra varianter. Men många gånger finns det alltid en eller flera ingredienser som inte behöver vara där, typ tillsatt vitt raffinerat socker eller något E-nummer.
Dessutom får man nästan använda förstoringsglas för att hitta dom dyrare ingredienserna (nötter, bär osv) i dessa butiksköpta flapjacks.

Så jag började baka mina egna. Då kan jag fylla dem med allt jag vill och dessutom får jag tio bars med bra ingredienser och för halva priset än i butik.

Jag äter mina bars som både lunch och mellanmål, ibland också frukost. Barsen är lätt att äta, smidiga att ta med till jobbet, håller bra, ger massor av energi och protein och är dessutom vegetariska.

Du kan designa dina egna flapjacks efter tycke och smak, men jag brukar variera mellan nedanstående ingredienser. Allt är lite beroende på vad jag är sugen på just den veckan. En sats brukar ge lunch för en hel arbetsvecka.

  • Havregryn - fiber eller vanlig
  • Mosade bananer
  • Chiafrön (ger sådan energi så det är löjligt)
  • Solrosfrön
  • Pumpafrön
  • Torkade frukter (ex. aprikoser)
  • Torkade bär (ex. goji)
  • Nötter - alla sorter. Jag brukar använda cashew, mandel, pecan eller hasselnöt.
  • Kokosolja
  • Riven kokos
  • Mandelmjöl, kokosmjöl
  • Choklad - gärna mörka chokladknappar
  • Hasselnötssmör (ren, utan tillsatser)
  • Jordnötssmör (ren, utan tillsatser)
  • Riktigt vaniljpulver
  • Honung
  • Kokossocker 

Bara din fantasi sätter i stort sätt gränsen för vad du vill ha i dina egna flapjacks.

Så här tillagar jag dem.

Blanda ihop alla torra ingredienser i en skål.
Mosa ner dom "blöta" ingredienserna exempelvis bananer, olika nötsmör (hasselnöt, mandel, jordnöt), kokosolja, choklad och honung.
Mosa ihop allt till en grov smet. Den ska hålla ihop om du gör en boll av den, då är den enklast att hantera.

Lägg ut i form.

Platta till.

In i ugnen på cirka 200 grader i 10-15 minuter. Detta enbart för att flapjacksen ska smälta ihop och kunna skäras till bars. 

Efter gräddningen får flapjacksen med fördel stå och kallna ett tag och sedan läggas in i kylen. Ibland har jag bråttom och tar med en varm bit till jobbet. Det fungerar men blir lite mer rörigt att äta.

Efter nedkylningen är det bara att skära så stora bitar du vill ha och slå in dem i folie. Nu har du en perfekt lunch eller ett perfekt mellanmål.

När jag har lite mera tid. Vilket typ händer en gång per halvår, gör jag mina flapjacks lite mer avancerat.

Då ser det ut så här:


Torra ingredienser i bunke, blöta i mixern.



Jag har alltid min kokosolja i kylen, då ser den ut så här.

Blanda allt.

Smet klar.

Ner med smeten i en form täckt med folie. Folie gör de färdiga flapjacksen mycket enklare att hantera.

Platta ut till en 2-3 cm tjock stor kaka.

Grädda.

Klar.


Bästa barsen som finns! Börja experimentera fram din egna flapjacks och återkom gärna till mig om ni har några egna bra tips och idéer på flapjacks eller ingredienser.

Puss och kram. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar