fredag, augusti 23

Take A Sallad (Or Don't)

Mitt arbete är ett väldigt fysiskt arbete. Jag rör mig i stort sett konstant i åtta timmar och dessutom gör jag en hel del lyft.
Jag insåg väldigt snabbt att en traditionell lunch inte fungerar för mig. För matkoma är inte välkommet när man arbetar med kroppen.

I början köpte jag sallader, men färdigköpta sallader är allt annat än fräscha. Visst finns det säkert bra varianter, men många av dem är rent och skärt skit. För någon månad sedan var jag så arg på kocklandslagets sallad, som finns att köpa på Statoil, men dom är absolut inte ensamma om att sälja dessa skitiga sallader.
Min kollega köpte en sallad i tisdags. Salladen i sig innehöll åtta stycken E-ämnen och dressingen innehöll fem stycken. Det känns inte som något jag vill äta.

Dessutom har det poppat upp salladsbarer i var och varannan butik idag. I början var jag precis som dom flesta. Mixade ihop en sallad och tyckte att det var en ypperligt god ide, men ju mer jag börjar kika på dessa små salladsbarer, desto mindre vill jag äta ifrån dem.

Dom står där helt öppna och allt möjligt skit kan åka ner i dem. Dessutom började jag ana oråd. Hur kan maten stå så där, dom måste vara fullproppade med bevarande E-ämnen?

Störst i Sverige på salladsbarer är Salladsbaren Sverige AB. Bara här i Norrköping levererar dom till tolv butiker.

Smidigt och nyttigt, så förklarar många kunder varför de väljer att plocka ihop en sallad vid buffén. Källa
 I samma artikel kan man också läsa att livsmedelsverket ännu inte gjort en större inspektion av salladsbarer, men att detta är planerat till hösten.

Visst håller butikerna barerna fräscha och fina, men det är oftast det du inte kan se, som är värst för dig. Mikroskopiska organismer (virus och bakterier) och dom av mig föraktade E-numren.

Jag håller mig personligt långt borta ifrån dessa "nyttiga" salladsbarer. 

Har jag ont om tid, och nu pratar vi om fem minuter eller mindre, så slänger jag snabbt ihop en sallad av babyspenat, ruccola, fetaost, tomat, pumpafrön/solrosfrön och oregano. På detta sprejar jag lite olivolja och balsamvinäger.

Det blir alltid riktigt gott och är faktiskt riktigt mättande.

Det är bara att se till att ha dessa ingredienser hemma för just dessa tillfällen. Det finns små påsar att köpa med färdigsköljd spenat och sallad. Det sparar tid.
Dessutom finns dessa små påsar i ekologiska varianter också, så inte ens det behöver man rucka på.



Vår lilla olja/vinäger "sprejare" är väldigt välanvänd här hemma. T köpte den för sex månader sedan och vi har nog använt den vid nästan varje måltid. Denna kommer från OBH Nordica och jag tror den kostade 199 kronor eller liknande.

Olja på ena sidan.

Vinäger på andra sidan.

Eller så kan man köra 50/50 olja och vinäger. Man väljer själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar