lördag, augusti 24

Sommar Lite Längre

Skumt nog, säljer bronzing-puder allra bäst under sommaren. Alltså då när man redan har lite naturlig färg på kinden.
Okej, kanske inte jag, jag är konstant blek, men dom flesta andra.

Jag använder bronzing-puder året runt, eller rättare sagt när jag har det i min sminksamling. Man behöver inte pudra på mycket, bara en liten hint av färg gör att man ser lite piggare och fräschare ut. Ni vet som att man precis kommit hem från en timmes promenad i skogen.

Jag brukar lägga det under rougen, längs kindbenen, lite i pannan, på näsryggen. Rougen lägger jag på kindens äpplen och bronzern längs hela kindlinjen upp som en båge emot pannan. Om nu det går att förstå utan bilder.

Jag brukar vilja ha en ganska matt bronzer till vardags och ska man på någon tillställning får det gärna vara lite glitter och skimmer i den.
I ljusa miljöer, på jobbet exempelvis, är inte skimmer och glitter på själva ansiktet (på ögonlocken är det alltid snyggt) så passande. Det kan framhäva skavanker, snarare än dölja dem.

Men i mörkare miljöer, kanske på restaurang eller i en festlokal (pub, disco and all that jazz), är det vackert och ger ditt ansiktet ett fint skimmer och lyster.

Märket Too Faced gör många bra bronzers för alla hudtyper och hudfärger. Inför sommaren passade jag på att köpa en buffé med bronzers, vilket i och för sig motsäger min första mening i detta inlägg. Denna lilla buffé är dock bara en enda produkt som passar för många ändamål och årstider.

Too Faced - The Bronzed And The Beautiful (French Riviera Edition). Jag köpte min på eleven.se för 395 spänn och känner jag mig själv rätt, var det säkert något erbjudande också.
Setet innehåller fyra olika nyanser av bronzers och en bruntonad mini-primer. Too Faced primers är för övrigt väldigt bra, får sminket att sitta på plats hela dagen. Dessutom medföljer tre små sminkkort som visar hur du ska lägga de olika bronzers för att få vald look.
 


För att kunna lägga skugga, higlighter, bronzer, rouge och foundation snyggt, investerade jag också i ett ordentligt borst-set.

Så här använder jag dessa fyra borstar från bdellium tools, men det är givetvis helt upp till var och en vilket användningsområde varje borste ska ha.

Dessa borsta är gjorda av bambu och vegansnälla syntetiska fibrer. Jag har använt dem i snart tre månader och inte så mycket som ett strå har lossnat ifrån borstarna. Dom är riktigt mjuka och sköna att använda och gör sitt jobb ypperligt bra.
Vissa rouger och foundations behöver arbetas in ordentligt för att inte se för "fejk" ut, med dessa borstar kan du arbeta in sminket utan att irritera huden eller förstöra make-upen under.

Det finns flera set och färger att välja mellan hos bdellium tools. Just denna gången var jag ute efter lite större borstar, med multifunktionellt användningsområde. Dessa jag köpte ska vara specifika för foundation, men som ni ser använder jag dem för mycket annat.

När du ska tvätta dem använder du bara vanligt hårschampoo och låter dem torka på en handduk.

En extra bonus är att dom både är eco-friendly och 100% cruelty free!

Mitt set heter: bdellium Tools Green Bambu Foundation 4pc. Brush Set och kostar 319 kronor (just nu 20%) hos eleven.se.


Jag är inte på något sätt sponsrad av eleven.se, men jag köper mycket därifrån. Därför blir det att jag ofta hänvisar till dem. De har, enligt mig, ett mycket bra utbud och sakerna levereras snabbt. Dessutom får du alltid prover (om du själv vill) och ofta är det fraktfritt (som nu i helgen). Däremot är det inte alltid säkert att eleven.se är billigast, men jag har en tendens att stanna hos butiker jag tycker om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar