torsdag, september 5

Grow Stupid Hair. Grow!

Det finns tydligen sätt att snabba på den ibland så långsamma processen med hårväxt.

Jag fick ju för mig att klippa av mig håret för cirkus ett år sedan och sedan dess har jag bara väntat på att det ska växa ut igen. Det är en jädrans lång väntan.

Därför kikar jag alltid runt efter tips på hur man kan göra processen lite mindre seg. Detta är några tips jag har läst om:

  • Ät stark mat. Capsaicin (det ämne som gör chilipeppar starkt) har visat sig öka hårväxten genom att capsaicin liknar det ämne kroppen själv använder när den ska producera hår. Vill ni har lite mer utförligt, korrekt och vetenskapligt förklarat, läs HÄR.
  • Drick sojamjölk. Jag har läst om detta på engelska, så det roliga är att jag vet inte vad ämnet heter på svenska, men det heter "isoflavones" på engelska. Detta ämne har visat sig stimulera hårväxten (och minska risken för cancer). 
  • Sluta Stressa. Dom flesta vet nog att stress är riktigt illa för kroppen, däribland hårväxten. Inte nog med att hårväxten minskar, det kan också resultera i tunnare hår på grund av att man tappar mer hår. 
  • Massera hårbotten. Det ökar blodcirkulationen och stimulerar hårsäckarna. 
  • Ät biotin. Äter du inte mycket sallad kan du köpa biotin i tablettform, men annars finns det i tomater, morötter, romansallad och mangold (HÄR).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar